تلگرام بازار ورزش

امکان خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس وجود ندارد

بازار ورزش: وزیر ورزش دوباره از خصوصی‌ کردن پرسپولیس و استقلال حرف زده، اما رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که با توجه به مصوبه هیئت وزیران این نهاد فعلا وظیفه‌ای برای خصوصی سازی ابن دو باشگاه ندارد.

 

میرعلی اشرف عبدالله‌ پوری‌حسینی درباره مطرح شدن حرف و حدیث‌های دوباره در خصوص واگذاری دو باشگاه بزرگ پایتخت به بخش خصوصی به تسنیم گفت: «هفته گذشته در جلسه‌ای با وزیر ورزش و جوانان در مورد چگونگی انجام خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس رایزنی کردیم. قبلاً نیز تجاربی از روند خصوصی‌ سازی این دو باشگاه در سازمان خصوصی سازی و مجموعه وزارت ورزش به دست آمده است.»

 

معاون وزیر اقتصاد در ادامه گفت: «با توجه به پا برجا بودن مصوبه مرداد سال ۹۴ هیئت وزیران, فعلا وظیفه‌ای برای خصوصی سازی نداریم و هر زمانی که هیئت وزیران این مصوبه را اصلاح و نام این دو باشگاه را به فهرست خصوصی سازی اضافه کند, کار را برای واگذاری آغاز می‌کنیم.» با توجه به مصوبه شهریور سال ۱۳۹۴ هیأت وزیران، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس فعلا بنگاه فرهنگی تلقی می‌شوند و بنگاه فرهنگی هم از مدار خصوصی‌سازی خارج است. نا بر مصوبه شورای اصل ۴۴ آموزش، بهداشت، سلامت و فرهگ در مدار خصوصی‌سازی قرار نمی‌گیرند.

 

سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ بود که دولت و وزیر وقت ورزش جوانان، محمود گودرزی تصمیم به واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی گرفتند و چهار مزایده هم برگزار کردند اما هیچ یک از مشتریان دست به نقد دو باشگاه مورد تأیید قرار نگرفتند و خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس مانند ۱۵ سال گذشته بی‌نتیجه ماند. حالا سلطانی‌فر وزیر ورزش دولت دوازدهم بار دیگر از اراده دولت برای خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس صحبت کرده است. به اعتقاد کارشناسان اگر وزیر ورزش می‌خواهد این دو باشگاه به مدار خصوصی‌سازی برگردند یا باید مصوبه هیأت وزیران توسط مجلس شورای اسلامی لغو شود که احتمال‌اش صعیف است. یا اینکه طرح موضوع در هیأت وزیران و بازنگری مصوبه توسط خود این هیأت است تا استقلال و پرسپولیس از مدار فرهنگی خارج شوند.تازه اگر این مانع هم برداشته شود، باید دید با وجود سایر موانع از جمله بدهی‌های بالا و زیان‌ده بودن پرسپولیس و استقلال و همین طور وضعیت نامشخص دارایی‌های این دو باشگاه، این بار اراده خصوصی‌سازی دولت چقدر جدی است.

 

رئیس سازمان خصوصی سازی در این باره گفت: «اراده‌ای در سلطانی‌فر و مجوعه وزارت ورزش و جوانان برای خصوصی سازی وجود دارد و من این اراده را تحسین می‌کنم. ما هم علاقه‌مند هستیم تا این کار انجام شود و زمانی که مصوبه هیئت دولت اصلاح شود کار خود را شروع خواهیم کرد.»

 

 

در همین رابطه:

راه خروج از تنگنای پرسپولیس و استقلال

 



BAZAR VARZESH