تلگرام بازار ورزش

MANCHESTER, ENGLAND - MARCH 19: James Milner of Liverpool (L) challenges Raheem Sterling of Manchester City (R) in the penalty box during the Premier League match between Manchester City and Liverpool at Etihad Stadium on March 19, 2017 in Manchester, England. (Photo by Laurence Griffiths/Getty Images)

دعوا بر سر درآمدهای تلویزیونی در انگلیس

شش باشگاه ثروتمند لیگ برتر انگلیس خواهان یک جدول توزیع جدید برای درآمدهای تلویزیونی هستند. اختلاف آنها با ۱۴ باشگاه دیگر این بار بالا گرفته است

 

بازار ورزش: ۲۰ باشگاه لیگ برتر چهارشنبه گذشته در یک نشست درباره توزیع درآمدهای تلویزیونی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. موضع باشگاه‌ها از مدت‌ها پیش در این رابطه مشخص است. شش باشگاه ثروتمند منچستر سیتی، منچستر یونایتد، آرسنال، لیورپول، چلسی و تاتنهام خیلی وقت است که برای پایان توزیع برابر درآمدها میان همه تیم‌ها فشار می‌آورند.

 

با قراردادهای جدید فروش حقوق پخش تلویزیونی پای پول زیادی وسط است. فصل گذشته هر باشگاه در لیگ برتر ۳۹ میلیون پوند از محل فروش حقوق پخش لیگ در خارج دریافت کرد. حالا رسانه‌های انگلیسی خبر داده‌اند که این شش باشگاه خواستار این شده‌اند که از این پس ۳۵ درصد درآمدهای خارجی بر اساس یک فرمول جدید توزیع شود که رتبه تیم در جدول رده‌بندی لیگ نیز لحاظ شود و تیم‌های موفق‌تر پول بیشتری دریافت کنند.

 

درآمدهای حاصل از فروش حقوق تلویزیونی در بازار داخلی بریتانیا به دو شبکه اسکال و بی‌تی اسپورتس همین حالا هم طبق فرمول مشابهی توزیع می‌شود. در این فرمول به عنوان نمونه تعداد بازی‌هایی که از یک تیم مستقیم پخش می‌شود نیز در نظر گرفته می‌شود. بر اساس این جدول توزیع چلسی قهرمان ۱۵۱ میلیون پوند و ساندرلند ته جدولی ۹۳ میلیون پوند از این محل دریافت کردند.

 

اما مساله مهم اینجاست که طبق اساسنامه لیگ برتر هر گونه تغییری در جدول توزیع درآمدها به دو سوم آرا نیاز دارد. به عبارت دیگر ۱۴ باشگاه از ۲۰ باشگاه باید به آن رای بدهند. اما این اکثریت در رای‌گیری روز چهارشنبه به دست نیامد. اینکه چه تعداد موافق و چه تعداد مخالف این تغییر بودند اعلام نشده است. شان دایک سرمربی بارنلی معتقد است همین حالا هم در فوتبال انگلستان ‌«رقابت نابرابری» وجود دارد و این مدل جدید توزیع درآمدها این نابرابری‌ها را بیشتر خواهد کرد.

 

۲۵ سال پیش نیز این باشگاه‌های بزرگ انگلستان بودند که برای تفکیک درآمدها از دسته‌های پایین‌تر فشار می‌آوردند. آنها در آن زمان می‌گفتند که دیگر نمی‌خواهند درآمدشان با سه لیگ حرفه‌ای دیگر تقسیم کنند. آن دعوا در نهایت منجر به راه‌اندازی لیگ برتر در سال ۱۹۹۲ شد. حالا هم شکاف در لیگ برتر میان باشگاه‌های بزرگ و کوچک سال به سال بیشتر می‌شود. با وجود ناکامی دوباره این شش باشگاه بزرگ، آنها همچنان برای توزیع از نظر آنها «عادلانه‌تر» درآمدهای تلویزیونی فشار خواهند آورد.

 

 

 



BAZAR VARZESH