تلگرام بازار ورزش

مدل اقتصادی جدید یونایتد با تکیه بر فناوری اطلاعات

 

بازار ورزش: هرچند منچستریونایتد بعد از بازنشستگی سر آلکس فرگوسن در زمین چمن مشکلاتی داشته، باشگاه در حال تهیه مدل اقتصادی جدیدی است تا بتواند به رشد مالی‌اش ادامه دهد. اپلیکیشن تلویزیون باشگاه، به عنوان منبع درآمد جدید یکی از آنهاست

 

منچستریونایتد از شروع سال‌های ۲۰۰۰ همواره در نوآوری‌های تجاری پیشرو بوده است. از قراردادهای اسپانسرینگ محلی تا فروش تعریف فضای تبلیغاتی روی لباس تمرین و البته مذاکره با شرکت تهییه‌کننده لباس برای تمدید قرارداد سودآورتر، استراتژی تجاری منچستریونایتد برای سایر باشگاه‌های بزرگ اروپایی همیشه منبع الهام بوده است.

 

باشگاه انگلیسی می‌تواند این اختلاف با رقیبان را برای سال‌های آینده هم حفظ کند. مدیریت باشگاه از یک سال پیش بازنگری در بخش رسانه‌ای‌اش را شروع کرده و به فکر یک استراتژی تازه است تا بتواند به رشد مالی‌اش ادامه دهد.

 

این استراتژی جدید بر پایه شبکه تلویزیونی باشگاه، MUTV است. این شبکه تازه نیست و در سال ۱۹۹۷ راه‌اندازی شده، ولی باشگاه در حال بازنگری در سیاست‌های این شبکه است. این شبکه ابتدا کارش را با همکاری ITV و SKY شروع کرد و بعد از کسب تجارب کافی در سال ۲۰۱۳ با خرید سهام این دو کاملا مستقل شد.

 

باشگاه حالا به عنوان تنها تصمیم‌گیرنده شبکه MUTV در ماه آوریل اعلام کرد که پس از بررسی‌های طولانی می‌خواهد پروژه جدیدی برای آن تعریف کند. باشگاه در همان زمان از شروع به کار اپلیکیشن موبایل MUTV خبر داد که هواداران در سراسر جهان با پرداخت آبونمان ماهانه بین ۴۹/۱ تا ۹۹/۴ پوند می‌توانند برنامه‌های آن را تماشا کنند.

 

باشگاه همزمان با راه‌اندازی این ابزار افراد ماهری را هم استخدام کرده است و فیل لینچ، مدیر ارشد سابق یاهو و سونی پیکچرز قرار است بخش رسانه‌ای جدید باشگاه را مدیریت کند.

 

باشگاه با راه‌اندازی این اپلیکیشن امیدوار است با تحولات این بخش بتواند درآمد رسانه‌ای جدیدی کسب کند. در حال حاضر درآمد باشگاه‌های اروپایی وابستگی زیادی به فعالیت‌های ورزشی (حق پخش تلویزیونی، درآمد روز مسابقه و …) دارد، با این حال منچستریونایتد می‌خواهد با راه‌اندازی این اپلیکیشن تلویزیونی ارتباط با هوادارانش در سراسر جهان را حفظ کند. این رسانه همچنین قرار است به گسترش برند تلویزیون منچستریونایتد هم کمک کند.

 

منابع درآمدی منچستر یونایتد در شش فصل گذشته

 

تغییر این مدل اقتصادی نیاز به تجدید نظر در معادلات ورزشی باشگاه هم دارد. منچستریونایتد برای جذابیت بیشتر برنامه‌های تلویزیونی نیاز به جذب بازیکنانی دارد که پتانسیل بازاریابی بالایی داشته باشد. خرید پوگبا و اضافه شدن زلاتان در دو سال گذشته توانسته در خدمت این هدف باشد.

 

توسعه این اپلیکیشن به یونایتد اجازه می‌دهد که بخش زیادی از هوادارانش در گوشه و کنار جهان را که در شبکه‌های اجتماعی هم اخبار تیم محبوب‌شان را دنبال می‌کنند، گرد هم بیاورد. منچستریونایتد برای جذب کاربران بیشتر قرار است اطلاعاتی در این اپلیکیشن عرضه کند که در فیسبوک، توئیتر یا اینستاگرام باشگاه منتشر نخواهد شد.

 

دنبال‌کنندگان منچستر یونایتد در فیسبوک در سراسر جهان

 

مدیریت باشگاه با آگاهی از این نکته که اطلاعات حکم نفت قرن بیست و یکم را دارد، می‌تواند با جمع‌آوری اطلاعات استراتژی بازاریابی هدفمندی را پیش ببرد و فضاهای تبلیغاتی جدیدی را برای اسپانسرهایش تعریف کند. بدین ترتیب قرار نیست منبع اساسی این اپلیکیشن فروش آبونمان باشد، بلکه یونایتد فرصت دارد بازارهای جدیدی برای کسب درآمدهای تجاری نو تصاحب کند.



BAZAR VARZESH