تلگرام بازار ورزش

فرصت چهار ساله میلان برای بازی جوانمردانه مالی

میلان تا چهار فصل مجبور است درگیر محدودیت‌های قانون بازی مالی جوانمردانه یوفا باشد

 

بازار ورزش- مهشید وحیدی: بازی مالی جوانمردانه، برای بسیاری از هواداران فوتبال موضوعی مبهم و تاریک است. سیاست‌های نقل‌وانتقال باشگاه آث میلان شک و شبهه‌هایی را درباره کارآمدی این قانون، که در سال ۲۰۱۱، توسط یوفا پایه‌گذاری شده، برانگیخته است.

 

در مصاحبه‌ای که روزنامه‌ی ایتالیایی «رپوبلیکا» با امبرتو لاگو، استاد دانشگاه اقتصاد دانشگاه بولونیا و یکی از بنیان‌گذاران قانون بازی مالی جوانمردانه یوفا انجام داده، چگونگی کارکرد آن و به طور مشخص موقعیت آث میلان توضیح داده شده است. لاگو به این نکته اشاره کرده که یوفا هیچ وقت «روسونری» را رد نکرده اما با توجه به طولانی شدن معامله خریداری عمده سهام باشگاه توسط یونگ‌هونگ لی چینی سال گذشته، یوفا زمان کافی برای ارزیابی وضعیت این باشگاه را نداشت: «پرونده‌ی آنها بین تعطیلات تابستانی و دریچه نقل و انتقالات بعدی دوباره باز خواهد شد. میلان ناگزیر به شرح و تبیین استمرار برنامه‌ی تجارت خود در چهار فصل بعدی خواهد بود. برای همین در پنجره نقل و انتقالات فعلی، محدودیتی وجود ندارد.»

 

ضمن آن که امبرتو لاگو، اعتقادی هم ندارد که هزینه‌هایی که میلان در این پنجره نقل و انتقالات انجام داده غیرعقلانی است. با این حال باشگاه ناچار است اطمینان حاصل کند که مدل کسب‌وکارش قابل اعتماد و پایدار است.

لاگو، به چارچوب زمانی‌ای که باشگاه در آن باید با قوانین مالی جوانمردانه روبرو شود، اشاره کرده است: «برای اجتناب از جریمه‌های مالی یا ورزشی که در چارچوب مقررات بازی جوانمردانه مالی در نظر گرفته شده، میلان باید در این چهار سال به نقطه سربه‌سر برسد. برای این منظور باشگاه باید درآمدهاش را افزایش دهد. چند هدف مشخص باید در برنامه‌ی کلی گنجانده شوند. اگر حقوق و دستمزد در باشگاه بالا رود، در این صورت جریمه‌ها می‌توانند اعمال شوند. اما به هر حال باید در نظر داشت که افزایش هزینه‌های برای شرکت در لیگ قهرمانان، برای کسانی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، امری عادی است».

 

لاگو با اشاره به مالکیت جدید میلان می‌گوید: «یوفا این حق را دارد تا بداند منتفع نهایی باشگاه چه کسی است».

 

امبرتو لاگو، اشتباهات و کوتاهی‌های باشگاه میلان را از آوریل ۲۰۱۴ تا سپتامبر ۲۰۱۵ ارزیابی کرد. او در آن زمان مدیر هیات بازرسی بود و همچنین در تحقیق و تفحص از باشگاه‌های پاری سن‌ژرمن، منچستر‌سیتی، اینتر میلان و رم نیز حضور داشت. او تنها چهار ماه پیش از این سمت خود کناره‌گیری کرد.

 



BAZAR VARZESH