تلگرام بازار ورزش

MALAGA, SPAIN - MAY 21: The Real Madrid squad celebrate winning the La Liga title following the La Liga match between Malaga and Real Madrid at La Rosaleda Stadium on May 21, 2017 in Malaga, Spain. (Photo by Aitor Alcalde/Real Madrid via Getty Images)

سود لالیگا از تورم در بازار نقل و انتقالات

لیگ اسپانیا دارای بهترین تراز مالی در بین پنچ لیگ برتر فوتبال اروپا است. لیگ برتر انگلیس از سال ۲۰۱۱ در مجموع ۳٫۸ میلیارد دلار خالص در بازار نقل و انتقالات از دست داده است.

 

مهدیار غفاری

 

فوتبال اروپا یکی از داغ ترین بازارهای تابستانی نقل و انتقال بازیکن، و شاید بتوان گفت یک جنون در بازار را تجربه می کند. دستمزدها سال به سال بالا می‌روند و توافق‌های سودآور باشگاه‌ها برای حق انتقال دوباره بازیکنان هم به این تورم سالانه دامن زده است. اگرچه این ارقام در همه لیگ‌های معتبر به یک اندازه بالا نیستند، همه باشگاه های بزرگ و کوچک نظاره‌گر این بازار بین المللی هستند و بر آن اساس محصول خود را قیمت‌گذاری می کنند. این روند با انتقال تاریخی نیمار از بارسلونا به پاری سن ژرمن بسیار شدت گرفته و حالا درخواست ارقام بالای یکصد میلیون یورو برای صدور رضایتنامه بازیکن عادی شده است.

 

هنوز چند روز از بازار  نقل و انتقالات تابستانی باقی مانده است. این پنجره در انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا روز ۹ شهریور بسته خواهد شد در حالی که باشگاه های اسپانیایی یک روز بعد از آن هم فرصت خواهند داشت تا ترکیب خود را نهایی کنند. با این وجود تا همین حالا هم هزینه انجام شده برای ترانسفر بازیکن در پنج لیگ مهم اروپا به مراتب از سال گذشته فراتر رفته است. رقمی در حدود ۴ میلیارد یورو، بر اساس داده‌های سایت تخصصی ترانسفرمارکت، که بیش از یک سوم آن سهم لیگ برتر انگلیس است.

 

این احساس که بازار فوتبال قیمت‌های خود را به شدت افزایش داده توسط اعداد و ارقام و داده های آماری هم قابل تایید است. از تابستان سال ۲۰۱۱ تاکنون هزینه متوسط برای خرید بازیکن جدید در پنج لیگ مهم اروپا به بیش از دو برابر افزایش یافته، و باز هم این نسبت در لیگ برتر انگلیس به مراتب بالاتر از چهار لیگ دیگر است. در آنجا اکنون هزینه متوسط خرید یک بازیکن ۵٫۸ میلیون یورو است که بیش از پنج برابر تابستان ۲۰۱۱ است.  این رقم در اسپانیا قبل از انتقال گران قیمت دمبله به بارسلونا ۱٫۶ میلیون یورو بود که ۳۰ درصد بیشتر از تابستان شش سال قبل است. فرانسه اکنون دومین لیگ گران قیمت از این نظر است، با متوسط هزینه ۲٫۴ میلیون یورو برای هر بازیکن. این رقم به شدت تحت تاثیر ورود سرمایه‌گذاران قطری پاری سن ژرمن به بازار است، باشگاهی که بیش از نیمی از کل هزینه بازیکن در لاشامپیونه را انجام می‌دهد!

 

باشگاه پاریسی امسال یک بازیگر عمده در بازار ترانسفر بازیکن بوده است، بعد از اینکه با ۲۲۲ میلیون یورو نیمار برزیلی را از بارسلونا به خدمت گرفت و رکورد گران ترین نقل و انتقال فوتبال را به بیش از دو برابر افزایش داد. مبلغی که باعث شده تا لالیگای اسپانیا اکنون به تنها لیگ مهم اروپایی با تراز مالی مثبت در این بازار تابستانی تبدیل شود. همچنین در مجموع هفت سال گذشته هم آنها تنها لیگ اروپایی هستند که بیش از آنکه برای فروش بازیکن هزینه کرده باشند از خرید بازیکن کسب درآمد کرده اند. موضوعی که بعد از انتقال ۱۰۵ میلیون یورویی دمبله از بوندس لیگا به لالیگا نیز همچنان پابرجاست.

 

زیان میلیاردی انگلیسی‌ها

 

در مقابل، باشگاه های انگلیسی در طول هفت فصل گذشته ۳٫۸ میلیارد دلار خالص در بازار ترانسفر از دست داده اند. در آلمان با احتساب درآمد اخیر بوروسیا دورتموند از فروش دمبله، این زیان انباشه حدود ۴۴۰ میلیون یورو است، تنها کمی بیشتر از سری آ ایتالیا. اما در فرانسه با وجود ولخرجی های پاری سن ژرمن تراز مالی هفت ساله باشگاه ها در بازار ترانسفر بهتر از سه لیگ قبلی است: منفی ۱۶۲ میلیون یورو. در لالیگا همه چیز به این بستگی دارد که بارسلونا مابقی پول فروش نیمار را چگونه خرج کند. تراز هفت ساله لالیگا طبق آخرین آمار حدود ۳۵+ میلیون یورو است. خرید احتمالی کوتینیو توسط بارسلونا طی ساعات و روزهای آینده می تواند این تراز را وارد ناحیه منفی کند.



BAZAR VARZESH