تلگرام بازار ورزش

واکنش تند سازمان لیگ به سازمان مالیات

بازار ورزش: سازمان لیگ فوتبال ایران با انتشار اطلاعیه‌ای تند نسبت به مسدود شدن حساب‌های بانکی‌اش توسط سازمان امور مالیاتی کشور واکنش نشان داد و این سازمان را به «اشتباهات فاحش» متهم کرد که باعث «ورشکستگی» فوتبال ایران شده است

 

سازمان امور مالیاتی حساب‌های بانکی سازمان لیگ را مسدود کرده و مبلغ بیش از یک میلیارد تومان از این حساب‌ها بلوکه شده است. حالا سازمان لیگ واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای توضیح داده که سازمان امور مالیاتی کشور مبلغ ۴۵ میلیارد تومان بابت اصل مالیات بر ارزش افزوده و ۱۳۱ میلیارد تومان جریمه ماده ۲۲ و ۲۳ قانون مالیات و عوارض ارزش افزوده را لحاظ کرده‌اند. این پول قرار بود به عنوان هزینه‌های جاری مسابقات لیگ و حق الزحمه داوران هزینه شود و اکنون با مسدود شدن حساب‌های سازمان لیگ، برگزاری تمامی مسابقات و لیگ‌های فوتبال کشور از جمله لیگ برتر با خطر تعطیلی مواجه شد‌ه‌اند زیرا امکان هیچ گونه دریافت و پرداختی در سیستم بانکی سازمان لیگ وجود ندارد.

 

سازمان لیگ فوتبال در این بیانیه تند ضمن آن که اعلام کرده که مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ در تلاش هستند که این مشکل را از طریق قانونی حل کنند و مسئولان امور مالیاتی هم قول رسیدگی دقیق به پرونده مالیاتی سازمان لیگ را داده‌اند، مسدود کردن حساب‌های سازمان لیگ را «عملکردی شائبه‌برانگیز» دانسته و با ادبیاتی عجیب نوشته است: «ظاهرا مسئولان سازمان مالیاتی می‌خواهند از طریق ورزش پرمخاطب فوتبال عملکرد خود را رسانه‌ای کنند و آن را به گوش افراد مختلف در جامعه برسانند!»

 

سازمان لیگ در این بیانیه مدعی شده که در پرونده مالیاتی سازمان لیگ درآمد ۳۳۰ میلیون تومانی این سازمان را مسئولان امور مالیاتی کشور ۳۳۰ میلیارد تومان محاسبه کرده و براساس این درآمد میلیاردی چنین مالیات سنگینی را برای سازمان لیگ در نظر گرفته‌اند. به گفته سازمان لیگ کل درآمد این سازمان از زمان تاسیس سازمان لیگ تا امروز ۲۴۰ میلیارد تومان بوده که بخشی ازآن نیزمعاف ازمالیات بر ارزش افزوده است.

 

سازمان لیگ علاوه بر آن به این موضوع هم اشاره کرده که یکی از درآمدهای سازمان لیگ و تیم‌های لیگ برتری حق پخش تلویزیونی است که چند سالی است محقق نشده اما اکنون مسئولان مالیاتی، مالیات این درآمد حاصل نشده را هم طلب می‌کنند.

 

سازمان لیگ ضمن تاکید بر «قانون‌گرایی» و «عملکرد قانونی» خود در این بیانیه اعلام کرده که فقط ۵ درصد از درآمد‌های حاصله به حساب این سازمان جهت برگزاری مسابقات منظور می‌شود و ۸۰ درصد این درآمداختصاص به باشگاه‌ها و ۱۰ درصد آن متعلق به فدراسیون فوتبال و ۵ درصد دیگر هم به هیات‌های فوتبال استان‌ها می‌رسد. با اشاره به این جدول توزیع درآمدها، سازمان لیگ سازمان امور مالیاتی کشور را به یک اشتباه عجیب متهم می‌کند: «از صدرصد پولی که وارد حساب‌های سازمان لیگ می‌شود، سازمان امور مالیاتی، مالیات کسر می‌کنند و از سویی دیگر از ۸۰ درصد پولی که به باشگاه‌ها نیز اختصاص داده می‌شود مجددا مالیات اخذ می‌شود! با همین رویه باشگاه‌ها بدهی سنگین مالیاتی دارند و به طور مثال استقلال ۶۴ میلیارد تومان و پرسپولیس ۹۳ میلیارد تومان بدهکار مالیاتی هستند.»

 

سازمان لیگ فوتبال در بیانیه‌اش چند بار از عبارت «اشتباهات فاحش» سازمان مالیاتی در برآورد مالیات استفاده کرده و از «وصول چندین مرتبه» آن از فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه‌ها نوشته که به گفته این سازمان «باعث ورشکستگی باشگاه‌ها و مجموعه فوتبال کشور شده است.»

 

در پایان این بیانیه سازمان لیگ تهدید کرده که در روزهای آینده مستندات بیشتر در خصوص اشتباهات سازمان امور مالیاتی اداره کل ارزش افزوده منتشر خواهد کرد و اینکه سازمان لیگ از طریق مقامات حقوقی و قضایی پیگیر موضوع در خصوص «اشتبا‌هات فاحش» خواهد بود.



BAZAR VARZESH