تلگرام بازار ورزش

یک روز کامل برای هواداران در جشن هیرنفین

 هیرنفین پیش از بازی دوستانه برنامه مفصلی برای هواداران تدارک دیده بود. چنین برنامه‌هایی در فوتبال اروپا مرسوم است، ولی ارتباط با هواداران در فوتبال ایران تعریف نشده است.

آرمن ساروخانیان

 

هیرنفین شنبه اولین بازی خانگی این فصل را مقابل گنجلربیرلیغی ترکیه برگزار کرد. هنوز سه هفته تا شروع فصل جدید لیگ هلند مانده، وقتی هیرنفین در هفته اول میهمان خرونینخن خواهد بود، ولی این بازی دوستانه فرصتی بود تا هواداران بعد از تعطیلات طولانی تابستانی با بازیکنان محبوب‌شان تجدید دیدار کنند.

 

این بازی به کادر فنی کمک کرد تا شرایط بازیکنان را بسنجد و نقش تمرینات پیش‌فصل را در آمادگی آنها ارزیابی کند، ولی برای باشگاه هلندی این تنها یک بازی تدارکاتی نبود و آنها برای هواداران هم برنامه مفصلی داشتند.
در این مراسم که باشگاه «فن دی» (روز هواداران) نامیده، برنامه مفصلی برای آنها ترتیب داده شده بود و آنها علاوه بر تماشای بازی توانستند دقایقی فضای تیم را تجربه کنند. در گزارشی که سایت باشگاه درباره این مراسم نوشته، آمده است: «فن دی‌ باشگاه هیرنفین موفق‌تر از چیزی بود که تصور می‌شد. هوای خوب هم کمک کرد که این روز سنتی شروع فصل، موفقیت بزرگی باشد. حدود ۱۵ هزار نفر برای این مراسم آمده بودند و برنامه‌های متفاوتی برای آنها در نظر گرفته شده بود. هواداران اجازه داشتند از ورزشگاه و همینطور اتوبوس تیم بازدید کنند. زمانی هم برای گرفتن امضا و عکس یادگاری با بازیکنان در نظر گرفته شده بود.»

 

این مراسم برای هواداران خردسال جذابیت ویژه‌ای داشت. آنها از دیدن بازیکنان تیم هیجان‌زده بودند و توانستند از پارک آبی و بازی‌های مختلفی که در فضای ورزشگاه ترتیب داده شده بود لذت ببرند.
برای باشگاه‌های اروپایی ارتباط با هواداران اهمیت بسیار زیادی دارد. این بخشی از مسوولیت فرهنگی باشگاه است که ارتباط بسیار نزدیکی هم با اهداف تجاری‌اش دارد. بخش مهمی از درآمد باشگاه‌ها در فعالیت‌های مرتبط با هواداران تعریف می‌شود. بلیت فروشی، فروش پیراهن و اقلام تجاری باشگاه، قرارداد با حامیان مالی و حتی حق پخش تلویزیونی مهم‌ترین منابع درآمد باشگاه‌ها هستند که بستگی زیادی به رضایت هواداران از عملکرد تیم دارد.
هواداران عملکرد فنی تیم را به دقت رصد می‌کنند و موفقیت در مسابقات نقش مهمی در استقبال آنها دارد. باشگاه همچنین موظف است رفتار بازیکنان را کاملا زیر نظر داشته باشد و مراقبت کند که آنها کدهای اخلاقی را زیر پا نگذارند، چرا که ستارگان تیم به‌عنوان الگوی جوانان مطرح‌اند و با بدخلقی آنها خانواده‌ها ممکن است در حمایت‌شان تجدید نظر ‌‌کنند.
بی‌توجهی به هواداران در فوتبال ایران
در فوتبال ایران متاسفانه تعریفی از ارتباط با هواداران وجود ندارد. درآمد باشگاه‌ها ارتباطی با حمایت هواداران ندارد و مدیران نیازی به چنین برنامه‌هایی احساس نمی‌کنند.
اصولا ساز و کاری برای ارتباط باشگاه با هواداران تعریف نشده، چه رسد به اینکه لزوم توجه به هوادار به بازیکنان آموزش داده شود و آنها مجبور شوند وقتی را به این موضوع اختصاص بدهند.
سکوها به طور سنتی تنها فرصت هواداران برای بیان نظرات‌شان بوده، هرچند مدیران تلاش کرده‌اند با ابزار لیدرها این تریبون را کنترل کنند. البته فراگیری شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر فضای جدیدی به‌وجود آورده که هواداران برای بیان اعتراض‌شان استفاده می‌کنند.
باشگاه‌ها اما دیر یا زود مجبورند هواداران را وارد معادلات کنند. باشگاه‌های پرطرفدار به‌تازگی بخشی از درآمدشان را از راه سامانه‌های تلفنی و کمک هواداران به دست می‌آورند. عصر کمک‌های دولتی به پایان رسیده و باشگاه‌ها برای فرار از کوه قرض‌ها و تامین هزینه‌ها چاره‌ای جز چرخیدن به سمت هواداران ندارند.
اگر بپذیریم که دورنمای لیگ برتر حرکت به سمت فوتبال خصوصی باشد، حیات باشگاه‌ها به ارتباط با هواداران بستگی خواهد داشت و هر باشگاهی در این مسیر پیشروتر باشد، زودتر می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

 

منبع: ایران ورزشی آنلاین



BAZAR VARZESH