تلگرام بازار ورزش

چرا ممکن است تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان محروم شوند؟

اگر اسمش را «فاجعه ملی» نگذارید، ممکن است تا پنج، شش هفته دیگر خبری بشنوید مبنی بر محرومیت تیم‌های راه‌یافته به لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ از حضور در این مسابقات. اما چرا کار به اینجا کشید؟


بازار ورزش:
اخیرا شایعاتی مطرح شده مبنی بر اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC به تیم‌های ایرانی جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۸ را ندهد. در این‌ گزارش سعی شده چرایی این موضوع بررسی شود.

 

ماجرا از حدود ۵ سال پیش آغاز شد. وقتی که AFC خبر از راه‌اندازی نوعی سیستم استاندارد باشگاه‌های آسیا داد و طبق آن تنها تیم‌هایی اجازه داشتند و دارند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند که مجوز باشگاهی یا کلاب لایسنس AFC را دریافت کنند.

 

AFC جزوه‌ای هم در اختیار فدراسیون‌ها و اتحادیه‌های عضو قرارداد و خبر داد که از سال ۲۰۱۸ تیم‌هایی که معیارهای مد نظر کلاب لایسنسینگ را نداشته باشند اجازه ندارند در لیگ قهرمانان آسیا حاضر شوند.

 

این معیارها شامل عوامل مختلفی از جمله مسائل مالی می‌شد‌. فدراسیون فوتبال ایران هرچند ملزم به این کار نبود اما بحث این که باشگاه‌های ایران برای حضور در لیگ برتر هم باید این مجوز را بگیرند مطرح کرد.

 

حالا حدود ۲ هفته پیش بازرسان AFC که ملیتی آلمانی داشتند وارد تهران شدند تا ببینند باشگاه‌های ایرانی‌ای که به لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۸ می‌رسند و خبرگزاری ایرنا در خبری با تیتر «هشدار کنفدراسیون فوتبال آسیا به باشگاه‌های بدهکار» طوری این موضوع را منعکس کرد که اتفاق جدیدی افتاده است.

 

کسی (به جز‌ شاید سهیل مهدی، رئیس کمیته کلاب لایسنسینگ ایران و روسای فدراسیون) نداند نظر بازرسان چیست اما آنچه مسلم است و از اخبار و شواهد برمی‌آید باشگاه‌های ایرانی در بخش‌ مالی فاصله زیادی با معیارهای کلاب لایسنسینگ AFC دارند.

 

در بخش مالی تاکید شده هیچ باشگاهی نباید هیچ گونه بدهی به هیچ بازیکن، مقامات مالیاتی و … داشته باشد. طبق آنچه‌ در جزوه قوانین کلاب لایسنسینگ آمده باشگاه‌ها باید تا ۳۱ ژوئن، ۱۰ تیر، یعنی دقیقا ۶ ماه قبل از آغاز لیگ قهرمانان سال بعد هیچ بدهی‌ای نداشته باشند. در جمله بعدی هم آمده در غیر این صورت تا ۳۱ آگوست یعنی ۹ شهریور وقت دارند تکلیف بدهی‌شان را به بدهکاران معلوم کنند و مستندات خود را ارائه دهند.

 

این در حالی است که مهدی تاج اخیرا گفته بود پرسپولیس فقط ۱۰۷ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد. فارغ از بدهی‌های جزئی‌تر به بازیکنان و مربیانی که شکایت بعضی از آن‌ها، قهرمان ایران را تا مرز کسر امتیاز هم پیش برد.

 

در آن سو اینطور که خبرآنلاین گزارش داده، کاوه رضایی، آندرانیک تیموریان و از همه جدیدتر محمد حاج محمدی به خاطر طلب‌های بالا از استقلال شکایت کرده‌اند.

 

سوالی که جوابش مشخص است این است که آیا این دو تیم می‌توانند تا پیش از ۹ شهریور این بدهی‌ها را بپردازند و از محرومیت از حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ که فاجعه ملی قلمداد می‌شود رهایی یابند. یا تا آن موقع اسنادی ارائه دهند که نشان دهد وضعیت حساب و کتاب و بدهی‌شان روشن است و توافقی با طلبکار دارند یا در دعوایی حقوقی درگیرند که نتیجه آن نامعلوم است.

 

اسدی، دبیر سابق فدراسیون فوتبال هم چندی پیش گفته اکثر باشگاه‌های ایرانی بدهکار هستند. وقتی این‌ها را کنار هم بچینید دلیلی پیدا نمی‌کنید که محرومیت سراغ باشگاه‌های ایرانی بیاید. مگر این که به خیر بگذرد.

 

 

سهیل مهدی به خبرگزاری تسنیم گفته بود چیزی درباره ورود AFC به بحث فرار مالیاتی باشگاه‌های ایرانی چیزی نشینده است. دلیلش هم روشن است؛ بازرسان AFC به خاطر هر حالتی از بدهی مجوز را صادر نمی‌کنند، نه به خاطر صرف فرار مالیاتی.

 

کسی نمی‌داند باشگاه‌های بدهکار تا ۹ شهریور چه خواهند کرد.



BAZAR VARZESH