تلگرام بازار ورزش

۲۱۸ میلیون یوروی خرید نیمار از کجا می‌آید؟

پاری‌سن‌ژرمن قصد دارد بیش از ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید نیمار پرداخت کند. بی‌بی‌سی اما تحلیل کرده که این پول وحشتناک از کجا قرار است تامین شود

 

بازار ورزش: در خبرها آمده است پاری‌سن‌ژرمن با ۱۹۶ میلیون پوند به دنبال مهاجم بارسلونا است. یک بار دیگر به این رقم نگاه کنید: دو برابر قیمت پل پوگبا، گران‌ترین بازیکن حال حاضر جهان که با ۸۹ میلیون پوند از یوونتوس به منچستر یونایتد رفت و تقریبا دو برابر و نیم پولی که رئال مادرید سال ۲۰۰۹ برای رونالدو داد.

 

به گزارش بی‌بی‌سی و به نقل از مجله فوربس، هم رئال مادرید و هم منچستر یونایتد حدود ۳ میلیارد پوند قیمت دارند و پرداخت چنین مبالغی دور از دسترسشان نیست. اما پاری‌سن‌ژرمن کجای داستان است؟ باشگاهی که حتی بین ۱۰ باشگاه ثروتمند جهان نیست چطور می‌تواند حدود یک سوم ارزش خودش را خرج یک بازیکن کند؟

 

۱۹۶ میلیون یکجا پرداخت می‌شود؟ قسط می‌بندند؟ بخشی از پول را می‌دهند و بقیه را پول را بدون بهره و طی سه سال می‌دهند؟

 

دکتر راب ویلسون، کارشناس مالی فوتبال در دانشگاه شفیلد هللم، چگونگی توافق احتمالی را بررسی کرده است«چگونگی پرداخت پول بستگی به قرارداد دارد. فرض کنیم پاری‌سن‌ژرمن نیمار را ۲۰۰ میلیون پوند می‌خرد و او قراردادی ۱۰ ساله امضال می‌کند و باشگاه باید سالی ۲۰ میلیون پوند به بارسا بدهد؛ اما در آخر کار این فروشنده است که باید با طول مدت پرداخت موافقت کند».

 

اما راه حل امکان‌پذیرتر چیست؟ راب ویلسون می‌گوید:«می‌توان به پرداخت یکجای پول هم فکر کرد. وقتی رئال مادرید کریستیانو رونالدو را خرید ۸۰ میلیون پوند را یکجا به منچستر یونایتد داد، برای این که باشگاه انگلیسی اجازه این کار را داشت. در مورد نیمار به نظر می‌رسد که ابتدا پول قابل توجهی پرداخت شود، شما بگویید ۱۰۰ میلیون پوند. بعد هم بقیه پول در چند قسط پرداخت می‌شود تا حساب تسویه شود».

 

چطور می‌توان این هزینه را جبران کرد؟

 

پاری‌سن‌ژرمن پول زیادی را صرف خریدن و حقوق دادن به بازیکنی می‌کند که نه تنها مستعد است بلکه خیلی هم مورد پسند بازار است.

 

به نوشته مجله فوربس، این ملی‌پوش برزیلی، هجدهمین ورزشکار پردرآمد جهان است. او ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار پوند حقوق می‌گیرد و ۱۷ میلیون پوند هم از اسپانسرهایی مانند نایکی، ژیلت و پاناسونیک درآمد دارد. این خیلی خوب است اما سهم پاری‌سن‌ژرمن در این میان چیست؟

ویلسون می‌گوید:«به نظرم آن‌ها از آگهی‌های تجاری و جذب اسپانسرهای بیشتر پول در‌می‌آورند برای این که نیمار قابلیت تجاری بالایی دارد. پاری‌سن‌ژرمن می‌تواند با این بازیکن و مدیربرنامه‌های او بر سر در اختیار داشتن کپی رایت چهره او و استفاده از آن به نفع باشگاه به توافق برسد».
در این میان مسئله فروش پیراهن هم هست. طبیعی است که هوادران پاری‌سن‌ژرمن برای خریدن پیراهن‌هایی که نام نیمار را بر خود دارد به فروشگاه‌ها هجوم ببرند. اما باشگاه چقدر می‌تواند در این بخش پول درآورد؟

 

اسپانسر پیراهن‌ها نایکی است و آن طور که گزارش شده باشگاه هر فصل در حدود ۲۴ میلیون یورو از این شرکت لوازم ورزشی پول می‌گیرد.

 

ویلسون می‌گوید:«در مورد فروش پیراهن افسانه‌هایی وجود دارد اما اصل سود به شرکت تولید کننده لباس می‌رسد. برای مثال آدیداس هر فصل ۷۵ میلیون پوند به منچستر یونایتد می‌دهد ولی باشگاه فارغ از تعداد پیراهنی که فروش می‌رود و نقشی که بازیکنان در آن دارند، فقط همین ۷۵ میلیون را می‌گیرد. برای همین از این جهت نمی‌توان مطمئن بود که یک بازیکن پولی که برایش خرج شده را برمی‌گرداند».

 

تکلیف قانون “بازی جوانمردانه مالی” چه می‌شود؟

 

قانون بازی جوانمردانه مالی را یادتان هست؟ قانونی که در سال ۲۰۱۴ به وجود آمد تا مانع از خرج کردن باشگاه‌ها بیشتر از درآمدشان شود. از باشگاه‌ها خواسته شد تا تمام هزینه‌های مرتبط با فوتبال (نقل و انتقالات و حقوق) با درآمد پخش تلویزیونی و فروش بلیت را به اضافه میزانی که به ارزش آن‌ها اضافه می‌شود را اعلام کنند.

 

سال ۲۰۱۴ قرارداد ۱۶۷ میلیون پوندی پاری‌سن‌ژرمن با شرکت گردشگری قطر خلاف این قانون تشخیص داده شد. یوفا این باشگاه را ۲۰ میلیون پوند جریمه کرد و میزانی که می‌توانستند خرج کنند به ۴۹ میلیون پوند کاهش یافت. آن‌ها در لیگ قهرمانان ۱۵-۲۰۱۴ بجای ۲۵ بازیکن معمول فقط با ۲۱ بازیکن حاضر شدند.

 

جوزپ ماریو بارتومئو، رئیس بارسلونا می‌گوید، قهرمان ۶ دوره لیگ فرانسه به دلیل همین قانون بازی جوانمردان مالی نمی‌تواند ۱۹۶ میلیون پوند برای نیمار خرج کند.

 

ویلسون می‌گوید:«گذشته از این که بخواهند قانون را دور بزنند یا نه، همه چیز بستگی به حساب و کتاب آن‌ها در چند سال آینده دارد. ما نمی‌دانیم واقعا آن‌ها با آوردن نیمار چقدر زیر قرض می‌روند یا رقم واقعی سرمایه‌گذاری مالک‌ها چقدر است. اگر آن‌ها بتوانند یک شریک تجاری جدید یا یک اسپانسر تازه پیدا کنند، می‌توانند برای انتقال نیمار آماده شوند. انتظار می‌رود که آن‌ها کارهایی انجام دهند تا از قانون بازی مالی جوانمردانه تخطی نکنند. پاری‌سن‌ژرمن در حال حاضر خلاف این قانون عمل نکرده، اما من فکر می‌کنم چند بازیکن را بفروشند تا توازن بهتری برقرار کنند».

 



BAZAR VARZESH