تلگرام بازار ورزش

پتک ای‌اف‌سی بر دیوارهای کج فوتبال باشگاهی

تصمیم جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا شاید آخرین هشدار برای باشگاه‌های ایرانی باشد تا نظم مالی را جدی بگیرند.

آرمن ساروخانیان
محاصره فوتبال باشگاهی ایران در حال کامل شدن است. این محاصره نه از طرف ائتلاف خصمانه باشگاه‌های عربی است، نه از طرف باشگاه‌های متمول شرقی که با ستاره‌های بین‌المللی در این سال‌ها مجال نفس کشیدن را به رقبای غربی‌شان نداده‌اند.

فوتبال باشگاهی ایران در محاصره قوانین مالی نهادهای بین‌المللی قرار گرفته که نسبت به بی‌نظمی در پرداخت‌ها هر روز سخت‌تر می‌گیرند. فیفا از سال گذشته رسیدگی به پرونده بدهی بازیکنان را تسریع کرده و باشگاه‌های بدهکار موظفند هرچه زودتر تکلیف این پرونده‌ها را روشن کنند. دیروز هم کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد به باشگاه‌های بدهکار اجازه شرکت در لیگ قهرمانان نمی‌دهد. AFC که سال‌هاست یوفا را الگو قرار داده و می‌خواهد با استفاده از تجربیات موفق همتای اروپایی‌اش، فوتبال آسیا را از خواب طولانی بیدار کند، این بار تصمیم گرفته سراغ وضعیت مالی باشگاه‌ها برود. اگر یوفا با طرح «بازی جوانمردانه مالی» باشگاه‌ها را از چند فصل پیش موظف کرده درآمد و هزینه متناسبی داشته باشند، نهاد آسیایی فوتبال با این برنامه می‌خواهد به وضعیت مالی باشگاه‌ها نظم بدهد و آنها را به مسیر درست سوق دهد.
کنفدراسیون فوتبال آسیا از چند سال قبل برنامه اعطای مجوز حرفه‌ای به باشگاه‌ها را شروع کرد. هدف از این تصمیم، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای استقلال و تقویت بنیه اقتصادی باشگاه‌ها در درازمدت بود، ولی فوتبال ایران به جای استفاده از این فرصت ترجیح داد سراغ سندسازی برود تا با حداکثر سهمیه در لیگ قهرمانان حاضر باشد.  تصور مدیران فوتبال این بود که با چشمپوشی از مشکلات باشگاه‌ها به آنها فرصت می‌دهند به مرور زمان به شرایط مطلوب برسند، ولی وضعیت روز به روز بدتر شد. این دیوار از روز اول کج بنا شد تا امروز که کی‌روش هشدار می‌دهد این ساختمان در حال فرو ریختن است.
کنفدراسیون فوتبال آسیا در گام دوم توسعه باشگاه‌ها، حالا سختگیری را بیشتر کرده و این بار به نظر می‌رسد هیچ راه فراری برای باشگاه‌ها وجود ندارد. آنها از یک سو باید به فکر پرونده شکایات بازیکنان خارجی در فیفا باشند و از طرف دیگر تا زمان ضرب‌الاجل AFC بقیه بدهی‌ها را تسویه کنند.
هرچند باشگاه‌های ایرانی در این سال‌ها با چک‌های مدت‌دار و وعده‌های توخالی به بازیکنان کارشان را پیش برده‌اند اما با معیارهای اقتصادی بیشتر آنها در محدوده ورشکستگی قرار دارند.
تصمیم جدید کنفدراسیون شاید آخرین هشدار برای باشگاه‌های ایرانی باشد تا نظم مالی را جدی بگیرند. فدراسیون و سازمان لیگ با سهل‌انگاری‌شان نقش مهمی در غرق شدن باشگاه‌ها در دریای بدهی داشته‌اند و حالا کنفدراسیون با این دستور غفلت آنها را یک بار دیگر یادآوری کرده است.
باشگاه‌ها برای خروج از این مخمصه، قبل از اینکه دیوارهای کج بر سرشان آوار شود، نیاز به تصمیمی جدی دارند. زمان آن رسیده که در نظام مالی باشگاه‌های ایرانی تجدید نظر شود. فدراسیون فوتبال هنوز زمان دارد این تهدید را تبدیل به فرصت کند، ولی با ادامه این وضعیت آینده تاریکی در انتظار این ساختار است.

 

منبع: ایران ورزشی آنلاین



BAZAR VARZESH