تلگرام بازار ورزش

مهدوی‌کیا: باید در هر شهر ۸-۷ آکادمی داشته باشیم

مهدی مهدوی‌کیا این روزها بی سروصدا مشغول اداره آکادمی فوتبال «کیا» و پرورش استعداد است. هافبک سابق هامبورگ همزمان در تیم‌های پایه باشگاه هامبورگ نیز مشغول است وخود را برای حضور در دنیای مربیگری آماده کند. مرد سال آسیا در سال ٢٠٠٣ در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» درباره آنچه در این مدت انجام داده و برنامه‌های آینده‌اش توضیح داده. او می‌گوید عجله‌ای برای سرمربی شدن ندارد.

 

بازار ورزش: او درباره فعالیت‌اش در هامبورگ از دو سال پیش توضیح داد: «از همان موقع حضورم در هامبورگ، در تیم‌های پایه باشگاه شروع به کار کردم. تیم‌های پایه هامبورگ از سه سال پیش با حضور مدیر قبلی باشگاه هوفنهایم متحول شد.» به گفته مهدوی‌کیا باشگاه هامبورگ در این سه سال سرمایه‌گذاری مطلوبی در تیم‌های پایه‌اش کرده و کمپ جدید باشگاه هم یک ماه پیش آغاز به کار کرد: «من هم در تمامی تیم‌های پایه هامبورگ مربی تخصصی‌ام و از این دو سال کار تجربه‌های گران‌بهایی کسب کرده‌ام. من سال‌ها در تیم‌های بزرگ‌سالان به‌عنوان بازیکن فعالیت داشتم، در این دو سال با کار اصولی در فوتبال پایه آشنا شدم و سعی کردم این تجربه ارزشمند را به آکادمی خودمان (آکادمی کیا) منتقل کنم.»

 

مهدوی‌کیا هم‌زمان در کلاس‌های مربیگری هم شرکت کرده است: «چند ماه پیش مدرک B را گرفتم. با یک نمره بسیار خوب هم دوره را پشت سر گذاشتم و از بهترین‌های کلاس بودم و اصطلاحا شاگرد اول شدم. سیستم مدرک‌گرفتن در آلمان به این صورت است که شما کار می‌کنید و بعد باید در دوره بعد شرکت کنید، حالا باید یک سال کار مربیگری را ادامه بدهم و سال بعد در دوره A که یک دوره چند هفته‌ای است شرکت کنم. پس از آن دوباره باید به مربیگری ادامه بدهم و بعد از آن در دوره مربیگری حرفه‌ای که یک دوره ١٠، ١١ماهه است شرکت کنم.»

 

با این حال  ستاره سابق پرسپولیس و تیم ملی ایران همچنان برای سرمربیگری عجله‌ای ندارد: «همچنان به دنبال یاد گرفتن هستم. فعلا می‌خواهم روی کار در تیم‌های پایه تمرکز کنم و دانش و تجربیاتم را به آکادمی کیا منتقل کنم.»

 

تفاوت آموزش در ایران و آلمان

 

مهدوی‌کیا درباره تفاوتی آموزش و پرورش استعداد فوتبال در ایران و آلمان توضیح داد: «تفاوت خیلی زیاد است؛ این تفاوت در امکانات و آموزش است، امکانات و نوع آموزشی را که در آلمان است، اصلا نمی‌توان با ایران مقایسه کرد. نتیجه این سیستم قوی آموزشی را هم که می‌بینیم؛ نتیجه‌اش این می‌شود که آلمان درحال‌حاضر سه تیم ملی قدرتمند دارد. با تیم دومش قهرمان جام کنفدراسیون‌ها شد و در جام ملت‌های اروپا زیر ۲۱ سال  اما از نظر استعداد ما چیزی از اروپا کم نداریم. من که الان چند سالی است در آکادمی خودم استعدادیابی می‌کنم، با قاطعیت این موضوع را می‌گویم که ما از نظر استعداد از آلمان عقب نیستیم. آنچه تفاوت ایجاد می‌کند، نحوه استعدادیابی آنها و امکانات و نوع آموزش است که با ایران قابل قیاس نیست.»

 

مهدوی‌کیا درباره تفاوت دیدگاهی در آموزش در ایران و آلمان گفت: «آنها سن آموزش را خیلی پایین آورده‌اند و به شش، هفت سال رسانده‌اند. من تلاش خواهم کرد در آکادمی خودمان هم سن آموزش را پایین بیاورم و به زیر ١٠ سال برسانم. نکته دیگری که برایم خیلی جالب بود نوع نگاه آنهاست؛ شاید یک بازیکن در ١١سالگی ستاره باشد و در ١٤، ١٥سالگی به یک بازیکن معمولی تبدیل بشود و بالعکس. در اینجا یاد گرفتم درباره استعدادها نباید زود قضاوت کرد، باید به همه فرصت داده شود؛ این نکته‌ای است که در ایران زیاد به آن توجه نمی‌شود و بیشتر به هیکل بازیکنان توجه می‌کنند.»

 

مهدوی‌کیا با انتقاد از نوع این دیدگاه در فوتبال ایران گفت در ایران بیشتر “هیکل‌درشت‌ها” گلچین می‌شوند: «آلمان این‌گونه نیست. بازیکنی که در ١٤سالگی هیکلش خوب است، وقتی به ١٧، ١٨سالگی می‌رسد، دیگر باید با قدرت ذهنی خود بازی کند. اندام قوی تا یک سنی مزیت است. باید بیشتر روی سرعت بازیکنان و قدرت ذهنی تمرکز کرد.»

 

کاپیتان اسبق تیم ملی درباره فعالیت‌های آکادمی کیا نیز در این گفت‌وگو توضیحاتی ارائه کرد: «من سعی کردم هر آنچه را اینجا (هامبورگ) در رده‌های مختلف سنی اتفاق می‌افتد، به آکادمی خودمان انتقال بدهم، البته مسلما کار در آن سطح را نمی‌توان در ایران پیاده کرد.»

 

مهدوی‌کیا که با سرمایه خودش این آکادمی راه انداخته و آن را با جذب چند اسپانسر اداره می‌کند، هر چند گفت که از فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش انتظار کمک ندارد، ولی درعین حال به مقامات توصیه کرد: «صحبت من با مسئولان ورزش و فوتبال ایران است که ما باید در هر شهرمان هفت، هشت آکادمی داشته باشیم و با یک آکادمی کیا به جایی نمی‌رسیم. الان در فوتبال آلمان ٣٦٦ مرکز استعدادیابی وجود دارد که آموزش به بچه‌ها را از شش، هفت‌سالگی شروع می‌کنند. با یک یا ١٠ آکادمی، اتفاقی در فوتبال ایران رخ نمی‌دهد. دغدغه من همین ایجاد زیرساخت‌ها و آموزش صحیح است و امیدوارم مسئولان به این موضوع مهم توجه کنند.»



BAZAR VARZESH