تلگرام بازار ورزش

۱۲ میلیون دلار پاداش تضمینی فدراسیون فوتبال

فیفا بابت راه‌یابی به جام جهانی ۲ تا ۲٫۵ میلیون دلار برای هزینه آماده‌سازی و تدارکات به هر فدراسیون پرداخت می‌کند. از طرفی ۱۶ تیمی که در همان مرحله گروهی جام جهانی حذف می‌شوند ۱۰ میلیون دلار دریافت می‌کند. به این ترتیب ۱۲ میلیون دلار عایدی فدراسیون بابت صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ضمانت شده است

 

بازار ورزش: هرچند هنوز منابع رسمی جوایز نقدی فیفا برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را اعلام نکرده‌اند، حداقل‌های آن برای بسیاری از خبرگزاری‌ها قطعی است.

 

توتال اسپرتک، ژانویه سال ۲۰۱۶ خبر از افزایش ۲۲ درصدی جوایز نقدی فیفا برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، نسبت به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل داد. بر این اساس، صرف صعود به جام جهانی، ۲ میلیون دلار نصیب تیم‌های صعودکننده می‌کند. به گزارش این وبسایت، صعود به دوره قبلی جام جهانی ۱٫۵ میلیون دلار برای هر تیم عایدی داشت که البته ۲ میلیون دلار حکایت از رشد ۳۳ درصدی دارد اما مجموع جوایز نقدی ۲۲ درصد افزایش را نسبت به سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد.

 

فیفا در آن دوره ۵۳۶ میلیون دلار را بین ۳۲ دو تیم حاضر تقسیم کرد که سهم آلمان قهرمان ۳۵ و آرژانتین نایب قهرمان ۲۵ میلیون دلار بود.

 

در این دوره با توجه به قراردادهایی که فیفا از محل اسپانسرشیپ و حق پخش تلویزیونی بسته، ۷۰۰ میلیون دلار را برای جوایز نقدی پیش بینی کرده است.

 

به گزارش توتال اسپرتک، فیفا از جام جهانی ۲۰۱۴ نزدیک به ۴٫۸ میلیارد دلار درآمد داشت که پس از کسر هزینه ۲٫۷ میلیارد دلاری جهت کمک به برزیل برای برگزاری میزبانی و تبلیغات و بازاریابی مسابقات، ۲٫۱ میلیارد دلار سود کرد.

 

درآمد فیفا از ۲٫۴ میلیارد دلار فروش حق پخش تلویزیونی، ۱٫۵ میلیارد دلار از اسپانسرشیپ و ۵۵۰ میلیون دلار از بلیت فروشی بود. فیفا اما ۵۳۶ میلیون دلار جایزه نقدی و حق بیمه باشگاه‌ها را داد، ۴۷۰ میلیون دلار در اختیار برزیل برای برگزاری گذاشت، ۳۷۰ میلیون دلار هزینه برای تولید رسانه‌ای کرد و ۱۰۰ میلیون دلار هم به فدراسیون فوتبال برزیل اهدا کرد. ۳۳۸ میلیون دلار هم سود فیفا در نظر گرفته شد و هر آنچه باقی ماند (نزدیک به ۱٫۸ میلیارد دلار) برای پیشبرد فوتبال در سراسر دنیا در نظر گرفته شد.

 

این وبسایت البته گزارش داده که فیفا تا ۶ ماه مانده به آغاز جام جهانی (اوایل سال ۲۰۱۸) ارقام دقیق را اعلام نمی‌کند اما تحلیل کرده که با توجه به رشد ۲۲ درصدی درآمد فیفا در این مسابقات، جوایز نقدی هم ۲۲ درصد رشد خواهد کرد.

 

سایت اسپرتس میرکی هم گزارشی مشابه منتشر کرده با این تفاوت که سهم تیم‌های صعودکننده به جام جهانی را ۲٫۵ میلیون دلار می‌داند.ی این وب‌سایت می‌نویسد رشد درآمد فیفا بیش از ۲۵ درصد است و از این رو قهرمان مسابقات پیش رو ۵۰ میلیون دلار پاداش خواهد گرفت.

 

جداول زیر که با دوره قبلی مقایسه شده نشان می‌دهد هر تیم چقدر پاداش خواهد گرفت. ۲ ردیف آخر هم مربوط می‌شود به باشگاه‌هایی که بازیکنان‌شان را در اختیار تیم‌های ملی برای حضور در جام جهانی گذاشته است.

 

مراحل جام جهانی سایت توتال اسپرتک سایت اسپرتس میرکی جام جهانی ۲۰۱۴
صعود (آماده‌سازی) ۲ ۲٫۵ ۱٫۵
۱۶ تیم حذف شده مرحله گروهی ۱۰ ۱۰ ۸
۱۶ تیم صعودکرده به یک‌هشتم ۱۲ ۱۳ ۹
۸ تیم نهایی ۱۸ ۱۸ ۱۴
تیم چهارم ۲۵ ۲۲ ۱۸
تیم سوم ۳۰ ۲۵ ۲۰
نایب قهرمان ۴۰ ۳۵ ۲۵
قهرمان ۵۰ ۵۰ ۳۵
بیمه بازیکنان محاسبه نشده محاسبه نشده ۱۰۰
حق باشگاه‌ها محاسبه نشده محاسبه نشده ۷۰

 

 

به این ترتیب ایران از دریافت ۱۲ تا ۱۲٫۵ میلیون دلار، حتی اگر همه بازی‌هایش را در جام جهانی ببازد، دریافت خواهد کرد و در صورت صعود، ۲ تا ۳ میلیون دلار بیشتر هم خواهد گرفت.

 

باشگاه‌هایی هم که بازیکنان‌شان در تیم ملی هستند حقوقی خواهند داشت.



BAZAR VARZESH