تلگرام بازار ورزش

«دربی‌استار» جای آدیداس را در بوندس‌لیگا می‌گیرد

یک برند ورزشی قدیمی به بوندس‌لیگا بازمی‌گردد. برند معروف و پرسابقه آلمانی «دربی‌استار» از فصل ۱۹-۲۰۱۸ توپ رسمی مسابقات دسته اول و دسته دوم بوندس‌لیگا را تامین می‌کند. قرارداد دربی‌استار و سازمان لیگ فوتبال آلمان چهارساله خواهد بود.

دربی‌استار از سال ۱۹۷۰ با باشگاه‌های زیادی در بوندس‌لیگا همکاری داشت. در فصل ۸۰-۱۹۷۹ حتی همه ۳۰۶ بازی در لیگ با تو‌پ‌های دربی‌استار انجام می‌شد.

 

یورگ دائوبلیتزر، مدیرعامل سازمان لیگ آلمان درباره این همکاری گفت: «ما با دربی‌استار شریکی پیدا کردیم که مدت‌هاست در میان باشگاه‌ها و بازیکنان به خاطر کیفیت بالایش معروف است.»

 

دربی‌استار که در سال ۱۹۶۸ تاسیس شده، متخصص تولید توپ‌های دست‌دوز است و جزو اولین تولیدکنندگانی بود که از مواد مصنوعی برای تولید توپ استفاده کرد. این تصمیم یک انقلاب بود و از اواسط دهه هفتاد روندگذار شد و تا امروز  همچنان عامل تعیین استانداردهای نوآوری در صنعت تولید توپ است.

 

شرکت دربی‌استار از سال ۱۹۹۱ به کمپانی دانمارکی «سلکت اسپورت» تعلق دارد. سلکت اولین تولیدکننده توپ بود که در سال ۱۹۶۲ توپ ۳۲ تکه را تولید کرد و سال ۱۹۷۲ هم این شرکت برای نخستین بار توپی دست‌دوز از مواد مصنوعی تولید کرد. در حال حاضر در اروپا در لیگ‌های هلند، فنلاند، سوئد، ایسلند، دانمارک و بلژیک با توپ‌های دربی‌استار بازی می‌شود. از سال آینده بوندس‌لیگای آلمان هم به این لیگ‌ها اضافه می‌شود.

 

تمرکز آدیداس روی پروژه‌های دیگر

 

شرکت آلمانی «آدیداس» از سال ۲۰۱۰ توپ رسمی بوندس‌لیگا را تامین می‌کند. در این فصل در تمامی مسابقات با توپ مدل «تورفابریک» (کارخانه گل) بازی می‌شود. اما این کمپانی در مزایده فروش حق تامین توپ رسمی مسابقات دسته اول ودوم بوندس‌لیگا از فصل ۱۹-۲۰۱۸ دیگر شرکت نکرد. اولیور بروگن، سخنگوی آدیداس در این باره توضیح داد: «صحبت‌های کاملا صادقانه‌ای که با سازمان لیگ داشتیم ما را به این نتیجه رساند که همکاری طولانی‌مدت‌مان را پس از پایان قرارداد کنونی ادامه ندهیم.»

به گفته سخنگوی آدیداس، استراتژی این کمپانی از این به بعد «همکاری تنگاتنگ‌تر با باشگاه‌های بین‌المللی و بازیکنان بااستعداد و آینده‌دار» خواهد بود. ضمن آن که با وجود قرارداد با فیفا و یوفا برای تامین توپ رسمی تمامی مسابقات این دو نهاد، آدیداس حضورش در مسابقات مهم را هم همچنان ادامه خواهد داد.



BAZAR VARZESH