تلگرام بازار ورزش

Fußball: Bundesliga, Borussia Dortmund - Eintracht Frankfurt, 29. Spieltag am 15.04.2017 im Signal Iduna Park, Dortmund (Nordrhein-Westfalen). Ein Polizist steht bei der Ankunft des Mannschaftsbusses am Signal Iduna Park. (Wichtiger Hinweis: Aufgrund der Akkreditierungsbestimmungen der DFL ist die Publikation und Weiterverwertung im Internet und in Online-Medien während des Spiels auf insgesamt fünfzehn Bilder pro Spiel begrenzt.) Foto: Ina Fassbender/dpa +++(c) dpa - Bildfunk+++

وقتی سقوط سهام انگیزه سوءقصد به تیم می‌شود

در مورد دلایل پشت پرده سوءقصد به تیم فوتبال بوروسیا دورتموند حدس‌های بسیاری زده می‌شد. آنچه بعداً معلوم شد همه را غافلگیر کرد. بر اساس آن انگیزه از این حمله چیزی نبوده به جز پول و طمع.

 

بازار ورزش _ در مورد دلایل پشت پرده سوءقصد به تیم فوتبال بوروسیا دورتموند پیش از بازی رفت مقابل موناکو در لیگ قهرمانان اروپا، حدس‌های بسیاری زده می‌شد. آیا دست اسلامگرایان افراطی در میان است؟ و یا کار چپ‌گرایان افراطی بوده؟ از سوی دیگر نظرها به سمت راستی‌های افراطی می‌رود. اما آنچه بعداً معلوم شد همه را غافلگیر و حیرت‌زده کرد. بر اساس آن انگیزه از این حمله چیزی نبوده به جز پول و طمع.

این که عده‌ای به هدف منافع مالی در ارزش سهام از طریق دادن اطلاعات غلط یا پخش شایعات اینترنتی سعی در ایجاد اختلال و تاثیر روی قیمت سهام دارند امر تازه‌ای نیست.  هدف از این کار این است که با سقوط قیمت سهام سود زیادی به جیب بزنند. ما این که فردی برای کاهش دادن ارزش سهام و نفع مالی، جان انسانی را به خطر بیندازد، ابعاد کاملا تازه‌ای است.

دقایقی پیش از بازی رفت مرحله یک چهارم لیگ قهرمانان بود که در کنار اتوبوس بازیکنان دورتموند سه بمب منفجر شد. این حادثه هنگامی رخ داد که تیم در حال حرکت از هتل محل اقامت خود به سمت استادیوم خانگی‌اش در دورتموند بود. بر اثر انفجار بمب ترکش‌های آن به فضای اطراف پرتاب شد و شدت موج انفجار شیشه‌های اتوبوس را خم کرد. حتی مچ دست مارک بارترا، بازیکن دورتموند بر اثر این انفجار آسیب دید. سایر بازیکنان تنها دچار شوک شدند.

آن طور که خبرگزاری آلمان گزارش داده، در محل حادثه، سه نامه پیدا شد. در هر یک از این نامه‌ها مسئولیت این بمبگذاری توسط افراد مختلف بر عهده گرفته شده بود. در اولین نگاه شک و تردیدها بر اساس متن نوشته شده، به سمت اسلامگرایان افراطی رفت. اما طرز بیان، نوع نوشته و مفاد نامه شبیه نوشته‌های اسلامگرایان افراطی نبود. تحقیقات در این راستا بی‌نتیجه بود. بعداً دو نامه دیگر هم پیدا شد. نامه‌ها، کاراگاهان را به سمت چپگرایان و راستگرایان افراطی هدایت می‌کرد که باز هم با شک و تردید پلیس همراه بود.

اختیار فروش سهام دورتموند

سرانجام سه روز بعد از حادثه جست‌وجوها برای پیدا کردن مظنون رنگ تازه‌ای به خود گرفت. نیروهای ویژه پلیس در محدوده شهر توبینگن جوان ۲۸ ساله‌ای را که دارای گذرنامه‌های روسی وآلمانی بود، دستگیر کردند. او پشت صحنه این انفجار قرار دارد. و تمام مواردی که نیروهای پلیس تا کنون کشف کرده‌اند، به درد ساختن یک فیلم سینمایی می‌خورد. سرگی و. در اوایل ماه آوریل وامی در حدود ده‌ها هزار یورو گرفته و با آن تنها چند روز بعد ۱۵ هزار «اختیار فروش» خریده بود.

قرارداد اختیار فروش (put option) ابزاری در بازار بورس است که به دارنده حق می‌دهد مقدار معینی از دارایی مندرج در قرارداد را با قیمت توافقی در دوره زمانی مشخصی بفروشد. در حالی‌ که خریدار قرارداد اختیار خرید، به امید افزایش قیمت، آن را می‌خرد، خریدار قرارداد اختیار فروش پیش‌بینی می‌کند، که قیمت در آینده، کاهش خواهد یافت. مثل آقای سرگی و. !

 

به عبارت دیگر سرگی و. سعی داشته ۱۵ هزار سهام بوروسیا دورتموند را که تنها باشگاه سهامی عام در آلمان هم هست، تا اوسط ماه ژوئن با قیمتی ثابت به فروش برساند. در این نوع معاملات، سود ناشی از سرمایه‌گذاری تنها با افت و کاهش ارزش سهام قابل دسترسی است. این مرد جوان هم می‌خواسته با این کار به سقوط قیمت سهام بوروسیا دورتموند کمک کند. فکر شوم این فرد این بود که با مجروح شدن یا حتی کشته شدن بازیکنان س ارزش سهام باشگاه به شدت سقوط می‌کند.

بنابر گزارش‌ها، متهم در تاریخ ۱۱ آوریل در مجموع ۱۵ هزار قرارداد اختیار فروش با سررسید ۱۷ ژوئن خریده بود. در این حین چهار سند صدور از بانک DZ پیدا شده که یکی از آن‌ها دارای مبلغ پایه ۵٫۲۰ یورو به ازای هر سهم بوده است. معنی آن این است که دارنده این قرارداد اختیار فروش می‌تواند سهام باشگاه را تا زمانی که قرارداد معتبر است، بدون توجه به قیمت سهام در بورس با این قیمت بفروشد. به عنوان نمونه با در اختیار داشتن ۱۵ هزار قرارداد اختیار فروش با قیمت پایه ۵٫۲ یورو، اگر قیمت سهام باشگاه به چهار یورو می‌رسید، دارنده اوراق می‌توانست سهام‌ها را به قیمت ۵٫۲ یورو بفروشد و ۱۵ هزار یورو کاسبی کند.

اما روند بورس بر خلاف انتظارات مرد جوان پیش رفت. روز پس از حادثه سهام دورتوند در مرحله اول با مقدار ۲ درصد کاهش به مبلغ ۵٫۵۰ یورو رسید ولی در نهایت با رشد ۳ درصدی همراه بود. در ساعات انتهایی کار بورس افزایش ۱٫۷ درصدی در سهام این باشگاه گزارش شد. از آن زمان تا به حال هر واحد سهام دورتموند با مبلغ کمتر از ۵٫۳۶ یورو به فروش نرسیده است. برای کسی که روی قرارداد اختیار فروش با قیمت پایه ۵٫۲ یورو سرمایه‌گذاری کرده، این یعنی ضرر.

سفارش استیک بعد از انفجار

مرد جوان دو روز قبل از حادثه در هتل محل اقامت دورتموند اتاقی در طبقات بالایی این هتل اجاره کرده بود. با انتخاب اتاق خود او دید کاملی بر محل جاگذاری بمب‌ها داشت. از سوی دیگر این محل بهترین مکان برای انفجار بمب‌ها به وسیله کنترل از راه دور بود. به نوشته روزنامه «بیلد»، کارکنان هتل توجه‌شان نسبت به مرد جوان به خاطر درخواست‌های خاص‌اش و همین طور رفتارش در روز حادثه جلب شده بود. در حالی که سایر میهمانان بعد از انفجار بمب حیرت‌زده به اطراف می‌دویدند، مرد جوان با خیال راحت به رستوران هتل رفت و یک عدد استیک برای خودش سفارش داد. متهم برای اطمینان از نقشه خود برای هفته بعدش هم یک اتاق در آن هتل رزرو کرده بود. چون در آن زمان رزرو هتل هنوز معلوم نبود که بازی رفت در دورتموند برگزار می‌شود یا برگشت.

درباره سرگی و.، هنوز اطلاعات زیادی درباره‌ی زندگی، ارتباطات و طرز فکرش موجود نیست. اما یک چیز به گفته کارآگاه‌ها کاملا معلوم است. اینکه او وی دانش بالایی در زمینه الکتروتکنیک دارد. از قرار معلوم او یک برق‌کار در نیروگاه توبینگن است. مهارت‌های حرفه‌ای او بمب‌ها را هم توضیح می‌دهد. این بمب‌ها بسیار حرفه‌ای ساخته شده بودند و به گفته دادستانی فدرال آلمان «بسیار به موقع منفجر شدند.» البته یکی از آن سه بمب در فاصله یک متری از سطح زمین نصب شده بود به طوری که هنگام انفجار آسیبی به اتوبوس نتوانست وارد کند و نقشه شوم قتل بازیکنان ناکام ماند.

«طمع منزجرکننده»

کارآگاهان توانستند با ردیابی فعالیت‌های مرد جوان در بورس، رد او را بگیرند. چندین روز بود که پلیس متوجه این فرد شده بود و تحت مراقبت قرار داشت تا بالاخره شواهد و مدارک برای بازداشت‌اش کفایت کرد. طبق اظهارات توماس دمیزیر، وزیر کشور آلمان مدارک کافی حاکی از آن است که این فرد را متهم این پرونده بشناسیم. اگر اتهامات زده شده صحت داشته باشد، به گفته آقای دمیزیر با «یک شکل منزجرکننده‌ای از طمع» روبرو هستیم: «البته برای افراد قربانی این حادثه تغییری رخ نمی‌دهد. آن‌ها باید رنج روانی ناشی از این حادثه را هضم کنند. فرقی نمی‌کند انگیزه‌های پشت آن چه باشد، سوقصد سوقصد است.»



BAZAR VARZESH